Svettlukt.com och Svettlukt.se


NY BLOGG allesammans: Har bytt till
 
SVETTLUKT.SE (privat blogg)
 
SVETTLUKT.COM (massa tränings tips)
 
 
Så därifrån kommer jag nu blogga ! alltså .blogg är bara bort nu :) Vi ses där ;) !!! Kramkram!!!!



Ny domän


Det kommer att bytas namn på bloggen snart, jag hoppas att ni fortfarande kommer att hoppa på den andra bloggen! Kram på er, mer info kommer senare!

Effektiv förbränning på 30 minuter!


Hittade världens bästa artikel på Iform.se Här, lånade den till bloggen!

  • 1. Åka rullskridskor
    Förbränner 425 kalorier på 30 minuter.
    Är du överraskad över hur mycket det förbränner? När du rullar fram glömmer du att du faktiskt tränar. Det är rörelserna från sida till sida av lår och bakdel som kräver mer av din kropp. Rullskidor är effektiv träning som dessutom inte sliter på knän och andra leder – kom bara ihåg hjälm och annan säkerhetsutrustning.
  • 2. Löpning
    Förbränner 374 kalorier på 30 minuter.
    En löpare är vanligtvis smal – och det är inte så konstigt: De stora löpmusklerna i ben och bakdel är de största kalori- och fettslukande musklerna i kroppen. Få största möjliga utbyte av varje steg genom att svänga med armarna intill kroppen, undvik att luta dig framåt och håll fötterna nära marken. Landa på mitten av foten och rulla fram på tårna. Du kan också öka förbränningen genom att variera dig med snabb intervallträning och backlöpning.
  • 3. Hoppa hopprep
    Förbränner 340 kalorier på 30 minuter.
    Det är knappast någon överraskning att boxarnas favoritträning hamnar högt på listan. Få största möjliga utbyte av varje hopp genom att använda ett hopprep med handtag som når precis upp till armhålorna när du ställer dig mitt på det. Hoppa med fötterna lätt isär, håll kroppen rak och hoppa nära golvet. Du kan öka förbränningen genom att byta tempo och stil – hoppa med den ena foten, båda fötterna eller samtidigt som du joggar.
  • 4. Rocka rockring
    Förbränner 300 kalorier på 30 minuter.
    Se till att du väljer rätt storlek: Rockringen ska nå upp till bröstet på dig när du ställer den på högkant framför dig. Rätt teknik är också viktig: Stå med ena foten framför den andra och flytta vikten fram och tillbaka och runt i en cirkel. Kom ihåg att det inte gör något om det inte blir perfekt – du förbränner massor av kalorier ändå!
  • 5. Spela tennis
    Förbränner 272 kalorier på 30 minuter.
    Du behöver inte ha en partner för att få glädje av den här fettförbrännande sporten. Har du bara ett tennisracket, en tennisboll och en vägg förbränner du lika mycket kalorier! Sök upp ett plant område i närheten av en vägg eller ett garage som du kan spela mot. Slå både fore- och backhandslag. Testa hur många du kan göra i sträck. Prova att gå tio meter och sedan 25 meter från väggen och känn hur mycket hårdare du måste slå ju längre bort du står.
  • 6. Dans
    Förbränner 221 kalorier på 30 minuter.
    Inte den största kaloriförbrännaren men inte desto mindre en lysande – och kul! – fettslukare. Det viktigaste är att hålla ett högt tempo. Välj låtar med snabba rytmer, till exempel latinska – och glöm inte att hålla ångan uppe mellan låtarna också. Använd armarna för att öka förbränningen ytterligare. Lyft dem över huvudet och rör dem i takt med musiken!
  • 7. Gå i raskt tempo
    Förbränner 170 kalorier på 30 minuter.
    Gång kommer faktiskt med på vår topplista. Hemligheten är att ta långa och raska steg. Du ska till och med gå så fort att du inte klarar att hålla ett sammanhängande samtal. Öka förbränningen genom att köra intervallträning – växla mellan 2 minuter rask gång och 1 minut när du ökar tempot så mycket du kan.

Superbra tips ju!
Kram på er!

Tidsinlägg - vinterkräksjukan

Snart är den här, så vi har längtat! haha nej... Men hur mycket vi än inte vill att den ska komma så vet vi alla att många personer kommer att få ta del av den roliga upplevelsen..

Tips som jag hittade i metros tidning för några dagar sedan var:

1. Tvätta händerna
- Du måste använda både tvål och vatten innan handsprit, att bara ta på handsprit tar inte bort alla bakterier.

2. Ät varmt
- Försök att äta varm mat, hetta upp den ordentligt. Undvik att äta kallt.

3. Ta ansvar
- Om du precis varit sjuk så är det inte den bästa iden att vistas på en plats där många människor befinner sig och kan bli sjuka. Försök att istället stanna hemma några extradagar eller håll dig en bit ifrån offentligheten.

4. Städa och tvätta
- Allt som har haft med kräkningarna att göra ska rengöras ordentligt, annars är det risk för att man åker dit igen, eller att en annan familjemedlem smittas.

5. Stanna hemma
- I minst två dagar borde du stanna hemma från jobb/skola etc. Så att ingen annan riskeras att smittas.


- Det här var bara tips om just vinterkröksjukan, tips på hur du håller dig frisk hela vintern kommer upp lite senare idag eller imorgon bitti!

Mitt egna tips till alla ungdomar: TA på en FET vinterjacka när ni har korta kjolar och bara ben då ni går på krogen/fest. Att bli sjuk på grund av en utekväll är inte roligt!


Jag hoppas att ni redan sover, kram!

Tips innan sänggång

- Skaffa en träningsväska som du tycker om! Det ska vara roligt att packa ner träningsgrejerna i den för att dra till gymmet/någon annan stans att träna. jag lovar att det hjälper något så sjukt mkt! Och att ha på sig kläder som man känner sig snygg och bekväm i, det får en att vilja träna ännu mer för att bli ännu snyggare och verkligen kämpa! Så är det för mig iaf, tränar jag i någonting som jag inte alls trivs i eller är bekvämt så blir det oftast en massa gnäll om att det skaver, kliar eller massa annat som jag kan hitta på för att slippa träna hah!

Här har vi min favvo-tränings väska.


God natt allihoppa, sov nu så ni får er skönetssömn haha!

Fyspass

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah jag är helt slut! Imorgon lägger jag upp en film från träningen så att ni kan få se hur jobbigt det är hah! det är verkligen så jobbigt så att man känner maten i halsen när man tänkter på det. Men riktigt riktigt kul är det i alla fall!


En bild från träningen idag när jag kämpar!


pok

Kaffe och Cashew

Sitter och dricker en kaffe, visste ni att det är bra att dricka kaffe innan träningen? det gör att du förbränner extra mycket då du tränar. Jag är inte expert på det ämnet just nu så jag ska läsa på och sedan ge er information om det imorgon, ett helt inlägg!

Läger lite i bloggen och smaskar på cashewnötter innan träningen. Ska snart bege mig dit och fysa. Ja idag är det inte thaiträning utan bara fys, för allas information kommer jag att dö. Så ni vet det om jag inte bloggar något mer hah! Nej men seriöst, man är levande död efter fysen på tulling muay thais klubb!


Ha det super, ut och träna med er nu!


Minska sockerberoendet

Visste ni att krom är ett jättebra tillskott ifall du är sugen på sött under kvällarna? Kromet stabiliserar sockerbalansen i blodet och det ger kroppen ett mindre sug efter sött när du får lågt blodsocker(dvs det är samma hela tiden - stabiliserat). Så ja ett hett tips för dem som inte vill äta en massa sött när de kommer hem rekommenderas kromtillskott! Alltså du kan inta ta det precis när du är sugen, utan innan. Regelbundet.

En annan grej som minskar sockersug är kanel, den har nästan samma egenskaper som krom och kommer också de gick ett mindre sockersug.

Den stora förpackningen finns på ÖB, äppelcidervinäger bidrrrar till bättre förbränning. Den lilla burken finns på hälsoaffären som jag glömt bort namnet på just nu... hah.


Kram!


Frågor

Nu har jag suttit och svarat på lite frågor. Det var då suuupermånga frågor egentligen, men måste verkligen hinna plugga också! Men har försökt svarat en del i alla fall. Ni som inte ställt frågor, kanske det är en fråga som ni undrat över som just är i detta inlägg :) !


nicole
Gryyymmt tack för hjälpen att gå ner i vikt!
Men skulle uppskattas om du kunde hjälpa mig att komma på nått ''motivering'' för att alltid när jag bestämmer mig för att börja träna så blir det aldrig av, Mamma glömmer att ringa och anmäla mig till en viss sport, eller så går det 2 dagar oså äter jag godis igen. det är sjukt jobbigt. Har du nå tips?
Och har du nå tips på något lite sött man kan byta ut godiset mot?
Svar: Tänk på vart du vill komma med din träning, vill du uppnå några speciella mål som får dig att må bra eller får dig att "önskedrömma" tex om du vill förbättra något på din kropp eller något sådant? Tänk på det då du ska träna och jag lovar att går du en gång blir det supermycket enklare att gå nästa! Även om du äter nyttigt så kommer du automatiskt vilja ta hand om din kropp mer och börja träna.
Sött? Haha jadu, frukt. Det är väldigt sött och gott tycker jag i alla fall!


neli måste bara fråga dig en sak eftersom du verkar kunna om vad man ska äta och inte och så vidare... hur ligger det till egentligen med mörk chocklad? är det bra eller inte?
Svar: Jadu, kan säga att mörk choklad är nyttigare än ljus i alla fall.


Chriis Om jag inte orkar träna mkt men vill börja träna för att gå ner i vikt utan att behöva träna någon sport (för bor i en liten stad och det finns typ bara fotboll) och vill hellre träna på egnen hand var är ditt tips? :)
Svar: Gå ut och löpträna, gör saker som är roligt. Införskaffa dig en roddmaskin/cykel och träna medans du typ kolla på tv eller någon film. Bara det kommer att göra att du går ner i vikt. Kör lite varje dag.


Anonym jag jobbar som modell och måste gå ner 8 cm rumpa för att få åka utomlands nästa sommar, kan du ge mig tips? min motivation är på botten.
Svar: Utan motivation så har man inte mycket. Du måste bestämma dig för om du verkligen vill åka utomlands och "förminska rumpan". För om du bestämt dig för att du vill det så kan du, annars borde du ta dig en funderare på om det är värt.
Eftersom att rumpan är ganska svår att "gå ner på" Eftersom att alla vi kvinnors fett samlas där naturligt så kommer du behöva att gå ner i kroppsfett. Eftersom att du inte kan punktförbränna så kommer du behöva äta mindre kalorier än vad du får i dig, eller skippa kolhydraterna och köpa på endast nyttiga fetter(då kan du inte räkna kalorierna på samma sätt). Därför: Träna mer och ät nyttigt, försök att äta så lite kolhydrarer som möjligt, då garanterar jag att du kommer gå ner. Lycka till!


Madde hej! jag har gått ner mycket i vikt men när jag började träna thai så stannade jag upp helt. Har nu tränat i 5 månader men knappt gått ner mer än något kg. Har fortfarande cirka 7 kgs "övervikt" (om man kollar på BMI skalan).
Är det så att jag måste förbränna mer? jag har ju redan ett hårt fysiskt arbete och rör på mig 9-10 timmar om dagen.
Svar:Har du någon speciell diet eller äter du bara hipp som happ? De sista kilona kan vara antingen muskler eller att du helt enkelt äter mer än vad du förbränner. Testa att äta ca 1/3 mindre av allt du äter varje dag och kolla efter resultat inom 2 veckor!


Sofia Riktigt bra tips!
Men har du några bra tränings eller kost tipps om man vill gå upp i vikt? Har jätte problem med det men hur mycket jag än försöker så lyckas jag inte..
Svar: Vill du gå upp i vikt så rekommenderar jag att äta mer kolhydrater (tex  Pasta ) . Sedan så kommer du att behöva träna, träna och bygga upp muskler, det kommer du att gå upp i vikt av.



Elina Kan inte du läga upp ett recept på surdegsbröd? :)och fler tränings tips med mage, rumpa och KÄRLEKS HANDTAGEN!
Svar:Jag vet faktiskt inte hur man gör det.. vet att det tar ca 3 dagar att göra.. Absolut, tips om dessa kommer att komma upp!


Beatrice
Hejsan Bea! Först ville jag bara säga, riktigt snyggt namn :D Sen ville jag fråga dig lite om träning :)

Jag är en normalstor tjej som har breda höfter & stor rumpa & jag går på gym med det har jag bara gjort i nu i en vecka. Jag vill verkligen träna hela tiden för jag känner mig tjock & sånt, men ibland har jag inte pepp till att göra det & jag mår verkligen inte bra av att se mig själv för jag känner mig tjock osv. Jag tänkte bara fråga dig om du har något tips på att få igång peppen på egen hand eller ett tips om att träna kärlekshantag, för dom vill jag verkligen inte ha mer. Har haft dom i hela mitt liv & dom börjar ta kål på mig nu :/ Tacksam för svar :) Ha en fortsatt bra dag :) Kramar!

Svar: som jag har frågat alla andra, hur mycket vill du det här egentligen?? Är det verkligen 100% av dig som VILL få bort tex kärlekshandtagen? VILL du och kommer du att träna om du får möjligheten till det, hur stor del av ditt liv är du villig att "offra" för att få den kropp du vill ha?

Försök att äte nyttigt, så nyttigt du kan. Tänk på att alltid ha en bild med ditt mål framför dig då du kanske tänker på att göra något som du vet inte kommer att gynna din träning/kropp. Alltid alltid alltid viktigt att ha en mål. Kör på en dagbok. kör en liten bok där du varje dag skriver vad ud äter/dricker och tränar!! Kommer upp ett inlägg om det strax! Jag lovar att det kommer att komma då du ser resultat!! Lycka till


Varmaste lycka-till kramarna
/Bea

SMå minitips

Lite av varje:

Alla vi människor har olika mål, olika kroppsformer och olika sätt att se saker och ting på. En drömkropp för en person kan vara motsatsen för en annan, men just i min blogg kommer jag att fokusera på att få en välformad kropp som ser frisk och vältränad ut.
Här kommer jag bara beskriva vad som är bra för de olika kroppsdelarna, sedan kommer det att komma upp övningar som ni kan ta del av i veckan.

HÄR - är världens bästa motivation + tips för att nå sin ideal-vikt

Magen:
Hur får man magrutor??
Egentligen så är det största problemet att folk bara tror att man kan köra situps varje dag och få magrutor. Så är tyvärr inte läget, du måste nämligen få bort allt fett som "täcker över" magrutorna. Det får du bort genom att konditionsträna, dvs förbränna fettet. Du kan tyvärr inte punktförbränna fett på kroppen. Därför måste man träna hårt och använda sig av hela kroppen för att få maximal fettförbränning. Ni som inte har tid att gå iväg på pass borde införskaffa sig en roddmaskin eller en cykel för att kunna träna på den hemma.

Så om du tränar magen ( situps, plankan mm ) + kör konditionsträning = dina magrutor kommer att hoppa fram!

Ryggen:
Vem vill inte ha ryggmuskler som syns? Eller jag tycker i alla fall att det är ruggigt snyggt när man har det, dvs om man spänner och de syns. Det du behöver göra är såklart att träna ryggen, rygglyft är en riktigt bra övning. Du använder dig bara av din egna kroppsvikt och det blir väldigt jobbigt efter ett antal gånger...


Rumpa och Ben:
Vem vill inte ha snygga och slanka ben? Det får du genom mycket vardagsmotion. Försök att alltid ta trappan istället för rulltrappan, cykeln istället för bilen, en promenad istället för bussen. Detta kan handla om 15 minuter bara, men tro mig om du har mycket vardagsmotion kommer benen att bli snyggare!!
Sedan för att få det där lilla extra, dvs en "fyllig" rumpa är det enda sättet att faktiskt träna den, styrketräning för rumpan är bra! Kommer att komma upp övningar på det i bloggen i veckan.


Lycka Till!


Magplåga

Tänkte lägga upp några riktigt bra träningstips för magen så att ni inte ens kan skratta efteråt hehe. Det här gjorde jag idag:

(värm upp innan).

Jätte bra övningar som man kan göra hemma på en träningsmatta(ngt lite mjukare än golv iaf!) hemma i vardagsrummet efter man exempelvis har varit ute och sprungit. Glöm inte att träna ryggen också ifall ni kör mage så ni inte blir snea ;) .

1. Börja med att köra 100 små situps.
2. Direkt efter "cykla" i luften med benen i en minut.
3. 100 situps igen direkt efter.
- mini vila, 10 sekunder.
4. Ligg på rygg och släng upp benen upp i luften som på bilden. Ner igen utan att nudda golvet och sen upp igen, upprepa 50 gånger. Ha huvudet upp eller ner, känn efter vad som känns bäst.


- Vila ca 10 sekunder igen.
5. Nu istället för att ha händerna i golvet så sträcker du på dig när du kommer ner och tar upp både benen och händerna, ner igen(utan att nudda marken). Upprepa 20 gånger.


6. Avsluta med 100 situps, eller så många som du orkar!!!

Vila i 3 min typ. Sen: kör allt två gånger till ;D !


Känner ni att det kommer att bli alldeses för jobbigt så halvera eller dela alla övningar på tre istället för att köra lika många.

Lycka Till!
/ Bea


Äggvita


ÄGGVITA! Tataaaaa här har du världens godaste mellanmål ju. Visst kan det kännas slösaktigt att inte ta med äggulan men be någon annan i familjen att äta upp den eller använd det till tex en ansiktsmask.

1 st (32 gram) äggvita innehåller
Kalorier 15 kcal
Fett 0 g

Dvs om du äter 5 äggvitor till mellis(äggröra) så blir det ca 75 kcal och lägger du till lite salt + spenat eller någonting annat så är du uppe på ca 100 . Nyttigt och mättande!

Veckans länk tävling!

Alla som vill vara med och bli länkade i min blogg i den vänstra spalten brevid "dagens sötaste läsare" under EN VECKAS TID kan kommentera här så drar jag en vinnare imorgon!

Lycka till!


Nov. 17, 2011 "Hur sunt lever du?-test"

Godmorgon solstrålar!

Vet ni hur kul det är när ni kommenterar och ställermassa frågor/skriver hur peppade ni blir/ att det hjälper. Jag blir Så sjukt glad!
Just nu så kom jag lite sent till skolan så hinner inte ge er ett morgon-tips inlägg, det blir istället ett underlunchen till er! Sålänge lägger jag upp ett litet test till er som är väldigt kul, det hittar ni här nedanför precis:

HÄR hittar ni ett test på "hur sunt lever du" Testet är uppe på Iforms hemsida, en mycket bra sida att läsa. Gör testet så får du se om du är nyttig eller inte :) !

Kram sålänge!

God Natt

God kväll kära läsare.
Det gick inte alls bra på träningen idag, är helt slut i kroppen och känner att den skriker efter sömn, så dagens mini-tips till er blir - Sov ! Minst sju timmar per natt, annars kroppen inte orka med allting. Tyvärr inget superstort inlägg just nu för nu är det sovdax för mig. Kram på er allihoppa så hörs vi imorgon!

Efter träningen... Helt slut!


RSS 2.0